Velig.....

Vi har under en period funderat och bestämt oss för att vi kommer att byta motorcyklar nästa vår. Åtminstone ska vi byta bort BMW:n och om frugan hinner få körkort kommer vi även att byta bort hennes Kawasaki. När det gäller vilken båge jag ska köpa sen, så är jag lite velig men har hittat tre favoriter som jag sneglar på. Honda Goldwing, BMW K1200GT och BMW R1200RT. Som det ser ut nu är nog Goldwing den stora favoriten men det hinner "rinna mycket vatten genom ån" innan nästa vår, så vi får väl se hur det går. Här kommer således lite om mina tankar:

"Komfortkungen". Första valet just nu är alltså en Honda Goldwing eller "buss" som elaka tungor brukar kalla dem. Säga vad man vill men detta är den absoluta komfortmaskinen när det gäller att köra långt, snabbt och länge. Otroligt bra skydd för förare samt passagerare och mer lyxigt och bekvämt går förmodligen inte att åka på två hjul. Således blir jag och min kära hustru aldrig mer ömma någonstans. Nackdelen är ett högt inköpspris och förstås, den höga vikten. Det är 405 kg att släpa runt på och för vår del kan det även bli problem att få in den i garaget utan en s.k. mc-dolly. Den är inget fartmonster med sin sexcylindriga boxermotor på 100 hästkrafter men utan tvivel en mästare på att sluka mil i högre fart under långa perioder. Frågan är bara, är den kanske för dyr och tung? 

Honda GL1500 Goldwing. Får man köra i bussfilen??

"Dräparen". Sporttourern BMW K1200GT är en riktig värsting med rak fyrcylindrig motor på 152 hästkrafter fördelade på 280 kg. Den ska enligt tester och andra ägare vara rolig att köra och den slutar aldrig "dra" så det största problemet är att körkortet kan sitta löst om man inte är försiktig med högernäven. Den är helt fantastisk på att sluka mil i hög hastighet med ett bra skydd för både förare och medåkande. Om man dessutom monterar en toppbox med inbyggt ryggstöd så lär denna cykel vara hyfsat komfortabel även om den inte är i klass med "vingen". Det ska ha funnits en del barnsjukdomar men BMW har återkallat och fixat problemen på garantin eller via goodwill. En cykel som är lagom stor och inte så tung som "vingen". Frågan är dock: Vågar man??

BMW K1200GT, äter ditt körkort till frukost??

"Mitt-emellan-maskinen". Så får man nog kalla BMW R1200RT. En hoj som inte sticker ut men som ska vara komfortabel för både förare och passagerare. Motorn är BMW:s gamla trotjänare, en tvåcylindrig boxer med 110 hästkrafter. En aning mer sansad än GT:n alltså men väger "bara" 260 kg så fartresurserna räcker säkert till. Motorn är samma konstruktion som på vår nuvarande R1100RT men med 20 hästkrafter extra. Just denna motor har lite speciell karaktär och vibrerar lite i vissa hastigheter men det är inte direkt störande. Lagom stor, inte så tung men ändå stabil. Den lär vara riktigt kul att smiska runt med på kurviga vägar p.g.a. sin korta hjulbas. Samtidigt bra på att sluka mil och med ett bra skydd för förare/passagerare. Kanske är detta den mest förnuftiga maskinen???

BMW R1200RT, herr lagom och förnuftig??

Kommentarer