Snygga hojar....

I slutet på sjuttiotalet lanserade Honda en motorcykel som fick många att höja på ögonbrynen mer än en gång; CBX 1000. En rak sexcylindrig motor på 105 hästkrafter drev hojen framåt och man valde att lägga motorn som en del av ramen. Detta för att bl.a. spara vikt men det gjorde också att man såg hela härligheten med sex utblås. Honda var inte först med sex cylindrar i serieproduktion utan italienska Benneli hade tidigare gjort ett försök med en sexcylindrig 750. Dock utan någon större framgång. Efter ett par år utan särskilt imponerande försäljningssiffror ändrade Honda på CBX:n och gjorde ett misslyckat försök att sälja in hojen som en touringmaskin. Man "kletade" på en kåpa och hängde dit ett par packväskor. Inget som gillades av publiken och modellen gick snart i graven. Vill du ha en ursprungs-CBX idag får du räkna med att gräva djupt i plånboken om du hittar ett fint exemplar.



Kommentarer