Touringkungarna...

Hittade ett test av nya Goldwing och BMW K1600GTL och tycker nog att detta var ett av de bättre jämförelsetesten jag läst där dessa två giganter ställs mot varandra. Vill man ha ett riktigt "touringjärn" och enbart köra långt samt åka bekvämt, så är fortfarande Goldwing det bästa alternativet. Dock med liten marginal. Men, svänger det och man vill åka på lite rejält i kurvorna så är BMW:n bättre. Detta beror givetvis på vikten/hjulbasen som är lägre/kortare hos K1600GTL. De sexcylindriga motorerna är båda helt fantastiska och BMW:n är ganska mycket snabbare, men samtidigt lite törstigare. Något som förvånade mig är att BMW:n har bättre plats i sina väskor, vilket i mina ögon är lite konstigt eftersom Honda alltid gjort anspråk på att vara "touringkung" med sin Goldwing. Dessutom är väskorna på BMW:n löstagbara, vilket de inte är på Hondan.

Personligen tycker jag att man får mer "bang for the bucks" om man köper en BMW. Åtminstone om man väljer att inhandla begagnat. BMW:n har ett lägre andrahandsvärde än Goldwingen, vilket gör den betydligt billigare. Detta gäller även de lite äldre modellerna där gamla Goldwing känns ganska omodern jämfört med BMW:s K1600.

Nåja, testet är intressant men som det ser ut i dagsläget så blir det aldrig mer en så tung hoj för min del. Jag håller mig till min R1200GS, som generellt anses som en av de bättre hojarna att köra långt med, och då kan jag dessutom smiska lite grusvägar och terräng också.

Länk till testet hittar du här: Honda Gold Wing Tour vs. BMW K 1600 GTL

Bilder lånade från Cyclenews.com

Touringjärn

BMW K1600GTL

Goldwing GL1800 Tour

Goldwing 2008.... Nja, känns lite utdaterad.


Kommentarer