Sedan 2001 har valet av bil nästan enbart fallit på BMW. En trevlig bil som är känd för att ligga i den så kallade premiumklassen. Frågan är bara: Hur mycket premium är det egentligen? Vi tar det från början. Vår första BMW var en 520i -93. Alltså, en mellanklassbil (typ Volvo S80, VW Passat o.s.v.) med en motor som länge var BMW:s signum, nämligen en rak sexa. Dessa motorer var i stort sett outslitliga och faktiskt inte så bränsletörstiga som man skulle kunna tro. Motortypen existerar knappt i dag, vilket är lite tråkigt. Silkeslen gång och otroligt slittålig. Vår 520 gick som en klocka och krånglade sällan, men så småningom sålde vi den 2004 och köpte.... Hör och häpna: En Mercedes E430 -98. En maffig maskin med V8 och med i stort sett all utrusning som gick att hitta på den tiden. En bil som var härlig att åka i och som gick som "en skållad råtta". Tyvärr krånglade den en hel del och bensinkostnaden var inte nådig, så till sist tröttnade vi och sålde den. Därefter blev det BMW igen, men det tar vi nästa gång....
Vår första BMW. En 520i -93 |
Tyvärr lyckades jag av misstag att radera bilder på vår interna backup-disk så jag har bara några få bilder kvar på Mercan som dessvärre inte är så bra. Nåja, jag har bara mig själv att skylla. Bilen importerades av mig från Bochum i Tyskland 2004 och bilden är därifrån.
Kul med lite mogna tankar om bilar man haft.
SvaraRaderaKul att det uppskattas! Jag har alltid varit en "motornörd" och gillar det mesta med motorer. Nu när motorcyklarna är sålda så får det bli lite "nörderi" om bilar istället.
Radera